Klub Forda Pumy Strona Główna Klub Forda Pumy
istnieje od 2000 roku

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Klimatyzacja pali opornicę (rezystor) wiatraka chłodnicy
Autor Wiadomość
zygiboos 
Obecnie: ST220 i Cougar


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 02 Lut 2013
Posty: 401
Skąd: skądinąd
Wysłany: 17-05-2013, 11:47   Klimatyzacja pali opornicę (rezystor) wiatraka chłodnicy

Krótko cieszyłem się z naprawionej klimy. Okazało się, że zaraz po właczeniu klimy wiatrak włączył się na parę minut i spalił sobie bezpiecznik w rezystorze wiatraka.

Zastąpiłem bezpiecznik drucikiem, oczywiście działał idealnie (nie ma tylko wtedy zabezpieczenia termicznego więc troszkę niebezpiecznie) wentylator załączał się przy 104st C i chłodził aż do 98st C i tak non stop jak powinien - utrzymywał temperaturę.

Natomiast gdy włączyłem klimę natychmiast drucik (średnica 2mm!) został doszczętnie stopiony! Zostały tylko rozgrzane do czerwoności kikutki...


Powiedzcie proszę co może być przyczyną, czy wiatrak ma zbyt duże opory ze starości i trzeba go wymienić, czy raczej instalacja załączającą wiatrak od klimy ma jakieś zwarcie czy coś? O dziwo wiatrak na klimie jak i przy normalnym chłodzeniu silnika wydaje się pracować z tą samą mocą i prędkością. Nie wydaje się zatarty, chodzi luźno jak go ręką przemieszczam.



Mam teraz dylemat, bo elektryk pewnie mi powie, że to przez kombinowanie z drucikiem, (ale to akurat niemożliwe bo w tym miejscu był tylko bezpiecznik termiczny co powinien się też spalić od temperatury). A kupienie nowej całej opornicy nie ma sensu bo pewnie od razu się spali jak to co innego. Kupować nowy wiatrak jak ten okaże się ok, też bez sensu bo to nie jest tanie.

Więc poprosił bym o pomoc, może ktoś wie jak to samemu zdiagnozować i co jest najbardziej prawdopodobną przyczyną.
_________________

Tworzę www, Jestem Vikingiem, Obecnie: Mondeo ST220 3.0 V6
Ostatnio zmieniony przez zygiboos 21-05-2013, 22:00, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
WieSiu 

Dołączył: 18 Mar 2009
Posty: 654
Skąd: Wrocław
Wysłany: 17-05-2013, 12:33   

zygiboos, chyba najlatwiej bedzie zmierzyc prad jaki pobiera wentylator w czasie pracy,tyle ze to bedzie wiecej niz 20A wiec jakis lepszy miernik by sie przydal.
_________________
Jest: Escort 2.0 RS CABRIO 1991
Escort 1.8TD 90KM VAN 1997
Był: Puma 1.7 1997
Scorpio 2.9 COSWORTH sedan 1995
http://www.monit.com.pl/
 
 
zygiboos 
Obecnie: ST220 i Cougar


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 02 Lut 2013
Posty: 401
Skąd: skądinąd
Wysłany: 17-05-2013, 12:43   

Czyli potrzebował bym lepszy miernik bo ja mam tylko taki do 10A chyba :( na dodatek musiał bym wiedzieć jakie są nominalne wartości. Bo skora spala, to może się okazać, że ma np. 50A a powinien mieć 30A... Kurcze sam chyba nie dam rady.

Ale im dłużej o tym myślę to dochodzę do wniosku że to może być tylko wiatrak na wykończeniu bo co innego by takie obciążenie powodowało... Dziwi mnie tylko, że normalnie działa bez problemu a na klimie pali się prawie natychmiast.

Najbardziej prawdopodobne przyczyny za dużego poboru to chyba:
- Za duży opór łożysk(zacierają się).
- Uszkodzenie uzwojenia silnika wentylatora(zwarcie międzyzwojowe)

Tyle wyczytałem z elektrody. Zapytałem jednak tutaj bo może ktoś zna przyczynę poza wiatrakiem, ale jeżeli to na 99% wiatrak to kupie nowy, wymienię i chyba to problem musi rozwiązać. Słyszałem jednak też teorię że to może być błąd w sterowniku klimatyzacji - nawet nie wiedziałem że Puma ma coś takiego...
_________________

Tworzę www, Jestem Vikingiem, Obecnie: Mondeo ST220 3.0 V6
 
 
WieSiu 

Dołączył: 18 Mar 2009
Posty: 654
Skąd: Wrocław
Wysłany: 17-05-2013, 23:30   

Ale skoro na samym silniku nic Ci sie nie dzieje,to ja tu nie widze problemu z wentylatorem. Poza tym wentylator jest zabezpieczony jakims bezpiecznikiem, jesli bezpiecznik sie nie pali to znaczy ze prad jest w normie i nic innego nie powinno sie palic. Chyba ze bezpiecznik masz duzo za duzy,ale to mogloby palic tez przewody i przekaznik wentylatora. Proponowalbym na Twoim miejscu program ze schematami i sprawdzenie kazdego kabelka czy jest poprawnie polaczony. A co do sterownika klimy to puma raczej niczego takiego nie ma. No chyba ze przez sterownik klimy rozumie ktos wlacznik w kabinie,czujniki cisnienia,ktore zalaczaja odpowiednio wentylator albo wylaczaja klime jak za duze lub za male cisnienie,albo czujnik de-ice zeby nic nie przymarzalo. To chyba tyle jesli chodzi o sterowanie klima (najprostsze)
_________________
Jest: Escort 2.0 RS CABRIO 1991
Escort 1.8TD 90KM VAN 1997
Był: Puma 1.7 1997
Scorpio 2.9 COSWORTH sedan 1995
http://www.monit.com.pl/
 
 
Dukes 


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: State Blue
Dołączył: 09 Sty 2013
Posty: 735
Skąd: Pniewy
Wysłany: 18-05-2013, 08:37   

Do pomiaru dużego prądu możesz wykonać tzw. bocznik z grubszego drutu miedzianego i mierzyć na nim spadek napięcia, który będzie proporcjonalny to natężenia prądu w układzie :) Przy odpowiednim dobraniu długości i grubości drutu uzyskasz zadowalającą rozdzielczość rzędu 100 mA. Wykorzystywałem to kiedyś w modelarstwie R/C, fajna rzecz i rzeczywiście prosta jak drut :D
 
 
zygiboos 
Obecnie: ST220 i Cougar


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 02 Lut 2013
Posty: 401
Skąd: skądinąd
Wysłany: 18-05-2013, 21:02   

Dzięki za rady ale dziś wykonałem mały test i chyba się jednak przejadę do elektryka.

Mianowicie kokazało się że klima działa bez problemu, dopuki się silnik nie rozgrzeje. Sam wiatrak też się załacza przy 104st i ochładza do 98 i tak non stop bez klimy - bez problemu.

Natomiast jeżeli klima jest włączona i chodzi od niej wiatrak i wtedy załączy się (jakby drugi raz) wiatrak ale na rozkaz silnika żeby go chłodzić - wtedy wiatrak staje i leci z niego dym, albo z instalacji pobliskiej...

Czyli chyba nie mam czegoś co powinno wykryć, że już wiatrak chodzi i drugiego prądu nie dawać. Więc wiem juz mniej więcej co i z czym pójść do elektryka i chyba tak zrobie... Za duże tam napięcia i za drogo mnie ta klima juz kosztowała żeby ryzykować że znów ją przegzeje i gdzieś wystrzeli.

Dodam że jak kupiłem auto to wiatrak był na guziczek z kabiny, nie załączał się automatycznie - więc ktoś mógł coś orygilanlego obejść... Jak naprawiałem to do stanu oryginalnego to nie miałem sprawnej klimy więc może tylko połowa została naprawiona.

Dukes, dzięki za sposób, poczytam o nim, na pewno kiedyś się przyda.

Oczywiście jak ktoś ma jeszcze jakiś dokładniejszy pomysł co to może być po dzisiejszych nowych faktach to bardzo proszę...
_________________

Tworzę www, Jestem Vikingiem, Obecnie: Mondeo ST220 3.0 V6
 
 
zygiboos 
Obecnie: ST220 i Cougar


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 02 Lut 2013
Posty: 401
Skąd: skądinąd
Wysłany: 20-05-2013, 13:47   

Guziczek był ukryty na dodatek, przez przypadek go znalazłem. A jak się zdziwił mój elektryk - powiedział że gościu mógł jeden kabelek pociągnąć, a koleś pojechał przez 2 przekaźniki i wiązkę niepotrzebnych kabli idących rożnymi drogami bezpośrednio od aku do wiatraka i kabiny. Rzeźba była niesamowita i wycięliśmy tego chwasta... coś jednak pewnie pozostało :(

Najważniejsze że mam już chłodzenie silnika jak natura chciała, klimę mam nadzieje też się dojdzie...
_________________

Tworzę www, Jestem Vikingiem, Obecnie: Mondeo ST220 3.0 V6
 
 
rafalski69 
1.4 i 1.7


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1999
Kolor Pumy: Pacific Green
Dołączył: 27 Sty 2008
Posty: 1147
Skąd: Stradunia /Opolskie
Wysłany: 21-05-2013, 17:43   

takie pytanie czy jak się włączy klimę to wiatrak chłodnicy też się powinien włączyć na pierwszy bieg? Czy odpala się tylko czasowo co chwilę?
_________________

 
 
 
zygiboos 
Obecnie: ST220 i Cougar


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 02 Lut 2013
Posty: 401
Skąd: skądinąd
Wysłany: 21-05-2013, 17:47   

tak musi działać cały czas w momencie kiedy jest włączona klimatyzacja nie wolno jej używać bez wiatraka. można zagotować czynnik i wszystko wywali.
_________________

Tworzę www, Jestem Vikingiem, Obecnie: Mondeo ST220 3.0 V6
 
 
rafalski69 
1.4 i 1.7


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1999
Kolor Pumy: Pacific Green
Dołączył: 27 Sty 2008
Posty: 1147
Skąd: Stradunia /Opolskie
Wysłany: 21-05-2013, 17:53   

to ja mam problem z wiatrakiem. Kiedyś chodził cały czas jak się włączyło klimę. A dzisiaj patrzę i nie działa. Jeszcze nic się nie stało na szczęście. Zaraz się chyba do tego zabieram. Jak ruszę wtyczką od wiatraka to dziwnie chodzi :???:
_________________

 
 
 
sharky 


Silnik Pumy: 1.4
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Radiant Red
Dołączył: 05 Sty 2008
Posty: 992
Skąd: Kalisz/Opatówek
Wysłany: 21-05-2013, 18:05   

Pierwszy bieg włącza się razem z włączeniem klimy, a kiedy włącza się drugi bieg i jak to sprawdzić? :P
_________________
Ten, co opatentował podświetlany schowek. :mrgreen: http://klubpumy.pl/viewtopic.php?t=7948

Sprawdź swoją Pumę po numerze VIN: http://klubpumy.pl/viewtopic.php?t=7055
 
 
 
rafalski69 
1.4 i 1.7


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1999
Kolor Pumy: Pacific Green
Dołączył: 27 Sty 2008
Posty: 1147
Skąd: Stradunia /Opolskie
Wysłany: 21-05-2013, 18:13   

odłączyć czujnik temperatury cieczy chłodzącej od razu włącza się drugi bieg :lol:
_________________

 
 
 
sharky 


Silnik Pumy: 1.4
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Radiant Red
Dołączył: 05 Sty 2008
Posty: 992
Skąd: Kalisz/Opatówek
Wysłany: 21-05-2013, 19:33   

Tak z ciekawości który to jest, bo są dwa czujniki, dobrze mówię? A pytam bo szczerze mówiąc w Pumie nigdy nie słychać wentylatora tak jak w innych autach, w których wentylatory chodzą nawet po zgaszeniu silnika. U mnie nic się nie przegrzewa, jestem tylko ciekawy jak głośno on chodzi na drugim biegu. :P
_________________
Ten, co opatentował podświetlany schowek. :mrgreen: http://klubpumy.pl/viewtopic.php?t=7948

Sprawdź swoją Pumę po numerze VIN: http://klubpumy.pl/viewtopic.php?t=7055
 
 
 
rafalski69 
1.4 i 1.7


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1999
Kolor Pumy: Pacific Green
Dołączył: 27 Sty 2008
Posty: 1147
Skąd: Stradunia /Opolskie
Wysłany: 21-05-2013, 21:04   

Czujnik dwu- pinowy z taką szarą wtyczką jak odłączysz to wiatrak na chwilę puści się na pierwszy bieg a później drugi. Ja już wymieniłem wentylator. Klima elegancko śmiga, wiatrak chodzi. Stary miał już dość spore opory.
sharky napisał/a:
wentylatory chodzą nawet po zgaszeniu silnika.


Pumy tego nie mają, a z przyjemnością bym takie zabezpieczenie zamontował w pumie
_________________

 
 
 
trojan6 
Alfa Romeo GT 1.8TS


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Moondust Silver
Dołączył: 07 Sie 2008
Posty: 1830
Skąd: Białystok, Łapy
Wysłany: 21-05-2013, 21:42   

Tak w pumie są dwa czujniki temperatury płynu chłodniczego znajdujące się pod cewką zapłonową.
_________________
Strony internetowe, pozycjonowanie - www.alfakoncept.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

© 2000-2021 klubpumy.pl | wykonanie: zespół | hosting: WEBdev

Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu w aktualnym brzmieniu (ostatnia aktualizacja: 18.08.2013)

Kontakt: admin@klubpumy.pl



phpBB by przemo