Elektryka i oświetlenie - Klimatyzacja pali opornicę (rezystor) wiatraka chłodnicy
zygiboos - 17-05-2013, 11:47 Temat postu: Klimatyzacja pali opornicę (rezystor) wiatraka chłodnicy Krótko cieszyłem się z naprawionej klimy. Okazało się, że zaraz po właczeniu klimy wiatrak włączył się na parę minut i spalił sobie bezpiecznik w rezystorze wiatraka.
Zastąpiłem bezpiecznik drucikiem, oczywiście działał idealnie (nie ma tylko wtedy zabezpieczenia termicznego więc troszkę niebezpiecznie) wentylator załączał się przy 104st C i chłodził aż do 98st C i tak non stop jak powinien - utrzymywał temperaturę.
Natomiast gdy włączyłem klimę natychmiast drucik (średnica 2mm!) został doszczętnie stopiony! Zostały tylko rozgrzane do czerwoności kikutki...
Powiedzcie proszę co może być przyczyną, czy wiatrak ma zbyt duże opory ze starości i trzeba go wymienić, czy raczej instalacja załączającą wiatrak od klimy ma jakieś zwarcie czy coś? O dziwo wiatrak na klimie jak i przy normalnym chłodzeniu silnika wydaje się pracować z tą samą mocą i prędkością. Nie wydaje się zatarty, chodzi luźno jak go ręką przemieszczam.
Mam teraz dylemat, bo elektryk pewnie mi powie, że to przez kombinowanie z drucikiem, (ale to akurat niemożliwe bo w tym miejscu był tylko bezpiecznik termiczny co powinien się też spalić od temperatury). A kupienie nowej całej opornicy nie ma sensu bo pewnie od razu się spali jak to co innego. Kupować nowy wiatrak jak ten okaże się ok, też bez sensu bo to nie jest tanie.
Więc poprosił bym o pomoc, może ktoś wie jak to samemu zdiagnozować i co jest najbardziej prawdopodobną przyczyną.
WieSiu - 17-05-2013, 12:33
zygiboos, chyba najlatwiej bedzie zmierzyc prad jaki pobiera wentylator w czasie pracy,tyle ze to bedzie wiecej niz 20A wiec jakis lepszy miernik by sie przydal.
zygiboos - 17-05-2013, 12:43
Czyli potrzebował bym lepszy miernik bo ja mam tylko taki do 10A chyba na dodatek musiał bym wiedzieć jakie są nominalne wartości. Bo skora spala, to może się okazać, że ma np. 50A a powinien mieć 30A... Kurcze sam chyba nie dam rady.
Ale im dłużej o tym myślę to dochodzę do wniosku że to może być tylko wiatrak na wykończeniu bo co innego by takie obciążenie powodowało... Dziwi mnie tylko, że normalnie działa bez problemu a na klimie pali się prawie natychmiast.
Najbardziej prawdopodobne przyczyny za dużego poboru to chyba:
- Za duży opór łożysk(zacierają się).
- Uszkodzenie uzwojenia silnika wentylatora(zwarcie międzyzwojowe)
Tyle wyczytałem z elektrody. Zapytałem jednak tutaj bo może ktoś zna przyczynę poza wiatrakiem, ale jeżeli to na 99% wiatrak to kupie nowy, wymienię i chyba to problem musi rozwiązać. Słyszałem jednak też teorię że to może być błąd w sterowniku klimatyzacji - nawet nie wiedziałem że Puma ma coś takiego...
WieSiu - 17-05-2013, 23:30
Ale skoro na samym silniku nic Ci sie nie dzieje,to ja tu nie widze problemu z wentylatorem. Poza tym wentylator jest zabezpieczony jakims bezpiecznikiem, jesli bezpiecznik sie nie pali to znaczy ze prad jest w normie i nic innego nie powinno sie palic. Chyba ze bezpiecznik masz duzo za duzy,ale to mogloby palic tez przewody i przekaznik wentylatora. Proponowalbym na Twoim miejscu program ze schematami i sprawdzenie kazdego kabelka czy jest poprawnie polaczony. A co do sterownika klimy to puma raczej niczego takiego nie ma. No chyba ze przez sterownik klimy rozumie ktos wlacznik w kabinie,czujniki cisnienia,ktore zalaczaja odpowiednio wentylator albo wylaczaja klime jak za duze lub za male cisnienie,albo czujnik de-ice zeby nic nie przymarzalo. To chyba tyle jesli chodzi o sterowanie klima (najprostsze)
Dukes - 18-05-2013, 08:37
Do pomiaru dużego prądu możesz wykonać tzw. bocznik z grubszego drutu miedzianego i mierzyć na nim spadek napięcia, który będzie proporcjonalny to natężenia prądu w układzie Przy odpowiednim dobraniu długości i grubości drutu uzyskasz zadowalającą rozdzielczość rzędu 100 mA. Wykorzystywałem to kiedyś w modelarstwie R/C, fajna rzecz i rzeczywiście prosta jak drut
zygiboos - 18-05-2013, 21:02
Dzięki za rady ale dziś wykonałem mały test i chyba się jednak przejadę do elektryka.
Mianowicie kokazało się że klima działa bez problemu, dopuki się silnik nie rozgrzeje. Sam wiatrak też się załacza przy 104st i ochładza do 98 i tak non stop bez klimy - bez problemu.
Natomiast jeżeli klima jest włączona i chodzi od niej wiatrak i wtedy załączy się (jakby drugi raz) wiatrak ale na rozkaz silnika żeby go chłodzić - wtedy wiatrak staje i leci z niego dym, albo z instalacji pobliskiej...
Czyli chyba nie mam czegoś co powinno wykryć, że już wiatrak chodzi i drugiego prądu nie dawać. Więc wiem juz mniej więcej co i z czym pójść do elektryka i chyba tak zrobie... Za duże tam napięcia i za drogo mnie ta klima juz kosztowała żeby ryzykować że znów ją przegzeje i gdzieś wystrzeli.
Dodam że jak kupiłem auto to wiatrak był na guziczek z kabiny, nie załączał się automatycznie - więc ktoś mógł coś orygilanlego obejść... Jak naprawiałem to do stanu oryginalnego to nie miałem sprawnej klimy więc może tylko połowa została naprawiona.
Dukes, dzięki za sposób, poczytam o nim, na pewno kiedyś się przyda.
Oczywiście jak ktoś ma jeszcze jakiś dokładniejszy pomysł co to może być po dzisiejszych nowych faktach to bardzo proszę...
zygiboos - 20-05-2013, 13:47
Guziczek był ukryty na dodatek, przez przypadek go znalazłem. A jak się zdziwił mój elektryk - powiedział że gościu mógł jeden kabelek pociągnąć, a koleś pojechał przez 2 przekaźniki i wiązkę niepotrzebnych kabli idących rożnymi drogami bezpośrednio od aku do wiatraka i kabiny. Rzeźba była niesamowita i wycięliśmy tego chwasta... coś jednak pewnie pozostało
Najważniejsze że mam już chłodzenie silnika jak natura chciała, klimę mam nadzieje też się dojdzie...
rafalski69 - 21-05-2013, 17:43
takie pytanie czy jak się włączy klimę to wiatrak chłodnicy też się powinien włączyć na pierwszy bieg? Czy odpala się tylko czasowo co chwilę?
zygiboos - 21-05-2013, 17:47
tak musi działać cały czas w momencie kiedy jest włączona klimatyzacja nie wolno jej używać bez wiatraka. można zagotować czynnik i wszystko wywali.
rafalski69 - 21-05-2013, 17:53
to ja mam problem z wiatrakiem. Kiedyś chodził cały czas jak się włączyło klimę. A dzisiaj patrzę i nie działa. Jeszcze nic się nie stało na szczęście. Zaraz się chyba do tego zabieram. Jak ruszę wtyczką od wiatraka to dziwnie chodzi
sharky - 21-05-2013, 18:05
Pierwszy bieg włącza się razem z włączeniem klimy, a kiedy włącza się drugi bieg i jak to sprawdzić?
rafalski69 - 21-05-2013, 18:13
odłączyć czujnik temperatury cieczy chłodzącej od razu włącza się drugi bieg
sharky - 21-05-2013, 19:33
Tak z ciekawości który to jest, bo są dwa czujniki, dobrze mówię? A pytam bo szczerze mówiąc w Pumie nigdy nie słychać wentylatora tak jak w innych autach, w których wentylatory chodzą nawet po zgaszeniu silnika. U mnie nic się nie przegrzewa, jestem tylko ciekawy jak głośno on chodzi na drugim biegu.
rafalski69 - 21-05-2013, 21:04
Czujnik dwu- pinowy z taką szarą wtyczką jak odłączysz to wiatrak na chwilę puści się na pierwszy bieg a później drugi. Ja już wymieniłem wentylator. Klima elegancko śmiga, wiatrak chodzi. Stary miał już dość spore opory.
sharky napisał/a: | wentylatory chodzą nawet po zgaszeniu silnika. |
Pumy tego nie mają, a z przyjemnością bym takie zabezpieczenie zamontował w pumie
trojan6 - 21-05-2013, 21:42
Tak w pumie są dwa czujniki temperatury płynu chłodniczego znajdujące się pod cewką zapłonową.
|
|
|