maniek86krk
Dołączył: 18 Lip 2012 Posty: 182 Skąd: kraków
Wysłany: 03-01-2013, 13:54 Wymiana licznika analogowego na elektroniczny
W tym temacie przedstawie wymiane oraz podlaczenie licznika elektronicznego bez linki w miejsce analogowego na linke
KOSTKA BIAŁA ( C44A ):
KOSTKA NIEBIESKA ( C44B ):
KOSTKA C44 32 PINOWA OD LICZNIKA ELEKTRONICZNEGO
OPIS KOSTKI C44 32 PINOWA:
1 - Zasilanie bezpiecznik F2 10A
2 - Zasilanie bezpiecznik F13 15A
3 - PUSTY
4 - PUSTY
5 - PUSTY
6 - PUSTY
7 - Kierunkowskaz lewy
8 - Zasilanie bezpiecznik F6 10A
9 - PIN nr 7 w zlaczu diagnostycznym ktore znajduje sie pod komputerem. Odpowiada za korekte licznika (D20-C172 ZDJECIE NIZEJ)
10 - Ladowanie
11 - Cisnienie oleju
12 - Reczny
13 - ABS
14 - Kontrolka silnika (wystepuje we wszystkich licznikach elektronicznych jesli brak wysatrczy dolozyc pin w kostce i podpiac pod ecu PIN 93)
15 - TCS
16 - Poduszka
17 - MASA => SRUBKA G4 (ZDJECIE NIZEJ)
18 - VSS - PIN 58 w komputerze z kostka C159 natomiast z kostka C1159 PIN 3
19 - Do komputera PIN 31 i 35 jesli mamy kostke C1159 natomiast jesli mamy kostke C159 to podpinamy pod PIN 75 i 80
20 - PIN 1 z kostki C41 od klimatyzacji
21 - Obrotomierz
22 - Zasilanie bezpiecznik F19 10A
23 - MASA => SRUBKA G6 (ZDJECIE NIZEJ)
24 - Czujnik poziomu paliwa
25 - Czujnik temperatury silnika
26 - Poziom plynu od spryskiwaczy
27 - MASA => SRUBKA G4 (ZDJECIE NIZEJ)
28 - Rezerwa
29 - Kierunkowskaz prawy
30 - Swiatla drogowe
31 - Kontrola otwartych drzwi
32- PUSTY
Kostka od komputera C1159 60 PIN (kostka wystepuje od 1997 do polowy 1998):
Kostka od komputera C159 104 PIN (Moja puma jest z 1998 z lipca i taka skotka wystepuje u mnie):
Zlacze diagnostyczne D20 (C172) znajduje sie w progu kierowcy obok komputera:
Na tym zdjeciu zaznaczone sa masy G4 oraz G6 pod ktore trzeba sie podpiac dodatkowo zaznaczone jest zlacze diagnostyczne:
Czujnik VSS bez miejsca na linke. Jego wymiana nie jest konieczna poniewaz po wykreceniu linki czujnik zostaje w skrzyni jedynie co trzeba zrobic to zaslepic jakos otwor po lince zeby nie dostawal sie tam brud z ulicy. Ja wymienilem poniewaz udalo mi sie kupic taki czujnik za 32 zl
DEMONTAZ ZEGAROW:
Zegary mozna wyjac w dwojaki sposob:
1) Po odpieciu linki oraz obu kostek dochodzacych do licznika nalezy go przechylic gorna czescia do dolu tam znajduja sie 3 czarne zaczepy ktore trzeba odhaczyc nastepnie przechylamy licznik dolna czescia do gory i odhaczamy pozostale dwa zaczepy. Po wykonaniu tej czynnosci mozemy oddzielic przednia szybke od korpusy i spokojnie mozna wyjac zegary w dwoch czesciach
2) Sposob znacznie latwiejszy przedstawiony przez kolege TROJAN6 ktory polega na wyjeciu przelacznika zespolonego zeby to zrobic trzeba odkrecic jedna srubke ktora znajduje sie zaraz za zaroweczka od swiatel awaryjnych nastepnie wysuwamy caly przelacznik do gory. Po wyjeciu ukazuja sie dwie kostki ktore wchodza do przelacznika wystarczy odlaczyc jedna kostke ktora znajduje sie po prawej stronie ma kolor bialy po odlaczeniu przekladamy przelacznik przez kolumne kierownicy tak zeby znalazl sie po lewej stronie i zostawiamy go podwieszonego na drugiej kostce. Dzieki tej operacji uzyskamy na tyle duzo miejsca ze zegary spokojnie w calosci mozna wyciagnac. Polecam ta opcje w 100% jest mniej zabawy niz w pierwszej opcji
LICZNIK ANALOGOWY:
[ Dodano: 14-12-2012, 20:01 ]
LICZNIK ELEKTRONICZNY:
Podpiac pod instalacje w aucie mozna zrobic na dwa sposoby sposob pierwszy to podgrzanie izolacji na kablu nastepnie zdjecie kawalka za pomoca nozyka i przylutowanie w odsloniety kawalek przewodu albo zrobienie takich przejsciowek:
Dokladny opis podlaczenia razem z kolorami kabli:
1 - ZASILANIE BEZPIECZNIK F2 10A
2 - ZASILANIE - PIN 1 =BIALA= FIOLETOWY LUB BEZPIECZNIK F13 15A
3 - PUSTY
4 - PUSTY
5 - PUSTY
6 - PUSTY
7 - KIERUNKOWSKAZ LEWY - PIN 1 =NIEBIESKA= NIEBIESKO-CZARNY
8 - ZASILANIE - PIN 12 =BIALA= POMARANCZOWO-NIEBIESKU LUB POD BEZPIECZNIK F6 10A
9 - DIAGNOSTYKA I ZMIANA WARTOSCI LICZNIKA W TYM PRZEBIEGU - PIN 7 ZLACZE DIAGNOSTYCZNE - SZARO-FIOLETOWY
10 - LADOWANIE - PIN 7 =NIEBIESKA= CZARNO-ZIELONY
11 - CISNIENIE OLEJU - PIN 10 =NIEBIESKA= CZARNO-ZIELONY
12 - RECZNY - PIN 8 =BIALA= CZARNO-NIEBIESKI
13 - ABS - PIN 9 =BIALA= CZARNO-CZERWONY
14 - KONTROLKA SILNIKA - KOMPUTER KOSTKA (C1159 PIN 52) LUB KOSTKA (C159 PIN 2) - CZARNO - NIEBIESKI => BYLY DWA RODZAJE KOSTEK PODPIETYCH POD KOMPUTER JEDNA MIALA WIECEJ PINOW A DRUGA MNIEJ DLATEGO PODAJE ROZPISKE I JEDNEJ I DRUGIEJ KOSTKI
15 - BTCS - PIN 4 =NIEBIESKA= CZARNO-CZERWONY
16 - PODUSZKA - PIN 6 =NIEBIESKA= CZARNO-ZIELONY
17 - MASA => SRUBKA G4
18 - VSS - KOMPUTER KOSTKA (C1159 PIN 3) LUB KOSTKA (C159 PIN 58)
19 - KOMPUTER - (C1159 PIN 31) LUB (C159 PIN 75)
20 - KOSTKA C41 - PIN 1 LUB KOSTKA =NIEBIESKA= PIN 8 -BIALO-CZARNY
21 - OBROTOMIERZ - PIN 8 =NIEBIESKA= BIALO-CZARNY LUB (C1159 PIN 4) - (C159 PIN 48)
22 - ZASILANIE - BEZPIECZNIK F19 10A
23 - MASA - CZARNY => SRUBKA G6
24 - POZIOM PALIWA - PIN 6 =BIALA= BIALO-CZERWONY
25 - TEMPERATURA SILNIKA - PIN 7 =BIALA=
26 - SPRYSKIWACZE - PIN 3 =BIALA= CZARNO-CZERWONY
27 - MASA => SRUBKA G4
28 - REZERWA - PIN 2 =BIALA=
29 - KIERUNKOWSKAZ PRAWY - PIN 2 =NIEBIESKA= NIEBIESKO-ZOLTY
30 - DLUGIE - PIN 11 =BIALA= FIOLETOWO-BIALY
31 - KONTROLKA OTWARTYCH DRZWI - PIN 3 =NIEBIESKA= CZARNO-NIEBIESKI
32 - PUSTY
Oznaczenia kolorow:
BK - CZARNY
BN - BRAZOWY
RD - CZERWONY
OG - POMARANCZOWY
YE - ZOLTY
GN - ZIELONY
BU - NIEBIESKI
VT - FIOLETOWY
GY - SZARY
WH - BIALY
PK - ROZOWY
GD - ZLOTY
TQ - TURKUSOWY
SR - SREBRNY
Niestety do tej operacji nie mam zdjec:( ale postaram sie ja opisac krok po kroku. Zaczynamy od odkrecenia linki od czujnika predkosci (patrz zdjecia wyzej) nastepnie odkrecamy dwie srubki ktore znajduja sie za serwem (miedzy tymi srubkami przechodzi linka przez plastikowa oslone) po odkreceniu lekko podnosimy odkrecony element dzieki czemu uwolnimy linke ktora w tym miejscu na swoim pancerzu ma kawalek plastiku w ksztalcie litery U nastepnie idziemy dalej az pod silniczek wycieraczek tam jest wejscie linki do kabiny. Wyciagamy gumowa uszczelke ktora zapobiega wlewaniu sie wody do kabiny i wyjmujemy cala linke na zewnatrz samochodu. Mala rada po wyjeciu linki zostanie dziura pod silniczkiem wycieraczek i moze sie dostawac woda przez ten otwor wiec najlepiej zdjac z linki gumowa uszczelke zakleic tasma iolacyjna najmniejszy otwor i wcisnac ponownie uszczelke w otwor. Dzieki tej operacji mamy pewnosc ze woda nie dostanie sie do kabiny i nie zrobi zwarcia w instalacji. W skorcie wystarczy iscie za linka od skrzyni do kabiny i kazdy bedzie wiedzial co i gdzie odkrecic
Jak wejsc w tryb serwisowy licznika:
1) Wciskamy przycisk resetujacy przebieg dzienny
2) Trzymajac wcisniety przycisk odpalamy samochod
3) Po odpaleniu z wcisnietym przyciskiem samochodu po chwili na wyswietlaczu pojawi sie napis TEST wtedy puszczamy przycisk
4) Poruszamy sie po opcjach w tescie za pomoca przycisku kasujacego przebieg dzienny
1) GAGE - test wskaznikow. Wskazowki wychylaj sie do maksymalnej pozycji i po chwili wracaja do pozycji zerowej
2) Test LCD - wyswietla wszystkie segmenty (widac same osemki na wyswietlaczu)
3) bulb - wlacza wszystkie diody i wskazniki sterowane elektronicznie na tablicy rozdzielczej
4) r - pokazuje wartosc hex stanu pamieci ROM
5) EE - jw. ale dla EEPROM-u
6) date - prawdopodobnie wartość hex kodowania ostatniego testu producenta (podczas składania auta)
7) dtc - kody bledow DTC jesli wystepuja to naciskanie przycisku "reset" bedzie pokazywac kolejne bledy jesli nie ma zadnych dostaniemy na wyswietlaczu kompunikat "none"
spd e - predkosc w milach na godzine
9) spd - predkosc w kilometrach na godzine
10) tAc - predkosc obrotowa silnika
11) FUEL - pokazuje stan paliwa. Wartosc ta jest filtrowana aby zapobiec naglym zmianom stanu lub pokazywaniem niedorzecznych wartosci :
255 nalane pod kurek
232 koniec skali*
205-225 pełny*
170-186 3/4*
131-145 1/2*
88-98 1/4*
54-0 niski poziom paliwa (pali sie lampka rezerwy)
37-45 pusty*
0-20 jedziesz na oparach
*odpowiednik wskazania zegarow analogowych
12) engine - pokazuje typ silnika- (petr-engine => BENZYNA) (diES-engine ROPNIAK))
13) C - pokazuje wartosc temperatury silnika z czujnika umieszczonego w glowicy:
49 Zimny silnik
60 Poczatek zakresu normalnej temperatury
120 Koniec zakresu normalnej temperatury
-40 Brak sygnalu przez 5 sekund lub dluzej (uszkodzony czujnik lub zle podpiecie kabla)
13 bis) p - pokazuje cisnienie oleju - prawidlowe to okolice 0,41 (podawane w atmosferach)
14) batt - pokazuje napiecie w "sieci" bezposrednio w woltach
15) illu - pokazuje czy deska jest podswietlona czy nie "-0" dla wylaczonego podswietlenia "-1" dla wlaczonego
16) lcd - pokazuje czy lcd jest podswietlony czy nie "069" - podswietlenie wylaczone "090" - wlaczone
17) Cr - pokazuje czy krecimy rozrusznikiem czy nie "-b" - nie krecimy, "0" - krecimy
18-25) 16, LS, bst, rdo, rst, fli, bcd, htl - Nie wiem co oznaczaja
25-36) PA, Pb, Pc, Pd, Pe0 > Pe7 - Nie wiem co oznaczaja
37) Cykl zaczyna się od poczatku
Informacje o kodach DTC:
Prefiks kodu:
B - Body ( Nadwozie )
C - Chassis ( Podwozie )
P - Powertrain ( Układ napedowy )
U - Network ( Układ elektryczny )
1 cyfra:
Typ kodu bledu:
0 - kod standardowy OBD identyczny dla kazdego samochodu
1 - kod typowy dla producenta samochodu
2 cyfra:
Zrodlo pochodzenia bledu:
1 - Czujniki Paliwa i powietrza
2 - Czujniki Paliwa i powietrza - wtryskiwacze
3 - Systemy zapłonu
4 - Czujniki emisji spalin
5 - Kontrola predkosci i biegu jałowego
6 - Obwody wyjsciowe komputera
7 - Naped
9 - Naped
Powyzszy opis jest mojego autorstwa i przetestowany przeze mnie gdyz jak wiadomo zmienialem licznik analogowy na elektroniczny. Operacja przebiegla bez problemow wszystkie kable oraz kolory zgadzaly sie z powyzszym schematem. Wszystko dziala w 100% ! Jedyne co trzeba wymienic to pompe paliwa poniewaz pompa pod elektroniczne zegary ma inna rezystancje i bedzie pokazywac odwrotne wartosci tzn jesli bedziemy miec pelny bak to na zegarach wskaznik pokaze ze bak jest pusty i na odwrot.
Koszty zwiazane z wymiana licznika:
- Licznik - ok 100zl
- Czujnik VSS = 32 zl
- Pompa paliwa = OK 100zl + wymiana 50 zl
- Materialy instalacyjne - ok 20 zl
- Korekta przebiegu - ok 100zl
Czy jest sens wymiany licznika? Kazdy musi sobie samemu odpowiedziec na to pytanie. Ja wymienilem i nie zaluje bo wg mnie auto w srodku wyglada mlodziej poza tym dzieki testowi licznika mozemy zobaczyc jakie jest cisnienie oleju ile zostalo paliwa w baku pokazuje tez temperature silnika oraz pare przydatnych rzeczy.
Ostatnio zmieniony przez maniek86krk 17-12-2013, 14:00, w całości zmieniany 8 razy
maniek86krk
Dołączył: 18 Lip 2012 Posty: 182 Skąd: kraków
Wysłany: 04-01-2013, 17:29
Do opisu dodalem jeszcze test licznika oraz opis funkcji plus link do strony na ktorej znajduja sie kody bledow
Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Jewel Green
Dołączył: 27 Maj 2012 Posty: 352 Skąd: Warszawa
Wysłany: 26-11-2013, 22:07
Witam! Przymierzam się do tej operacji i mam pytanie : czy jest jakaś różnica między licznikiem europa a angolem w milach (używane są dużo tańsze ) ?
_________________ Fiat 126p, Fiat 126p, VW Transporter T3, BMW 733i, VW Jetta, Mercedes 115, Toyota Carina II, Fiat Punto, Kia Rio, Nissan Primera, i teraz Pumcia
WieSiu
Dołączył: 18 Mar 2009 Posty: 654 Skąd: Wrocław
Wysłany: 27-11-2013, 09:36
czy naprawdę dla 60 zl warto tak kombinowac z angolem ? Nie dosc ze przebieg bedzie w milach, to do tego predkosc mniej czytelna. Dla mnie bezsens. Te kontynentalne liczniki kosztuja 80-110zl
Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Jewel Green
Dołączył: 27 Maj 2012 Posty: 352 Skąd: Warszawa
Wysłany: 27-11-2013, 10:26
WieSiu masz rację , przemyślałem to
_________________ Fiat 126p, Fiat 126p, VW Transporter T3, BMW 733i, VW Jetta, Mercedes 115, Toyota Carina II, Fiat Punto, Kia Rio, Nissan Primera, i teraz Pumcia
Tak sobie siedzę i lutuję i utknąłem. Wg opisu:
"20 - KOSTKA C41 - PIN 1 LUB KOSTKA =NIEBIESKA= PIN 8 -BIALO-CZARNY
21 - OBROTOMIERZ - PIN 8 =NIEBIESKA= BIALO-CZARNY LUB (C1159 PIN 4) - (C159 PIN 48) "
Więc co mam podpiąć do niebieskiej 8? 20 czy 21? Czy to zależy od rocznika, silnika czy od czego? Mamy 1,4 98r.
Albo inaczej zapytam, gdzie podpiąc 20 i 21?
[ Dodano: 21-10-2014, 19:43 ]
OK. 20 i 21 wylądowały w niebieskiej 8 - obrotomierz działa a jakie ma to powiązanie funkcjonalne z C41 (heater) nie mam pojęcia. 14 trafił do 52 w komputerze chociaż w oryginale kostka nie ma tam przewidzianego przewodu, tylko że kontrolka silnika nie świeci... (a o ile pamiętam we wnętrzu licznika dioda występuje)
Poziom płynu spryskiwaczy świeci cały czas mimo pełnego zbiornika. Myślę że jest to powiązane (na pdst. TIS) z A36 Auxiliary warning module - będę próbował go ominąć - czy ktoś podpowie gdzie go szukać?
Koopa
Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1997
Kolor Pumy: Melina Blue
Dołączył: 10 Mar 2015 Posty: 8 Skąd: Rydułtowy
Wysłany: 23-09-2015, 22:58
Czy można jeszcze raz odśwież yć fotki bo na moim kompie nie ma
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum