To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Klub Forda Pumy
istnieje od 2000 roku

Napęd, silnik, sprzęgło i skrzynia biegów - Szarpanie przy stałej prędkości

Ożdżu - 26-10-2016, 21:02

Wyłącz ASR/ABS - wyciąg któryś bezpiecznik i zobacz czy jest różnica. Tak po opisie to u mnie jest podobnie i jak systemy nie działają to jest dobrze
leman - 27-10-2016, 10:45

Hurpo napisał/a:
Jak przeprowadzić reset "z zegarów"?
napisałem.."z wykorzystaniem trybu serwisowego zegarów.." Ja reset, samoadaptację robię dokładnie, literalnie tak jak zaleca Ford w swoim TIS. Natomiast w trybie serwisowym zegarów można odczytać min. predkość obrotową i temperaturę, co mnie ułatwia i pomaga w w/w procedurze.

Co do Twojego zasadniczego problemu, to;
Hurpo w pierwszym poście napisał/a:
Gdy silnik jest zimny objaw szarpanie praktycznie nie występuje......................
.....
3. Odłączyłem czujnik temperatury - szarpania nie ma ale z wydechu czuję zapach benzyny, a moc chyba spadła...
Który czujnik odłączyłeś ? Domniemam (na logikę), że ten od chłodzenia -Engine Coolant Temperature (ECT), to problemem byłaby chyba tylko ...pompa wody, lub coś z rozrządem?? ale wtedy powinny być inne objawy.
Potem piszesz, że
Hurpo napisał/a:
Ale przyczepiłem się jeszcze raz do czujnika temperatury. Po zdjęciu z niego wtyczki silnik pracuje równo:) Jest to czujnik wkręcony w kolektor ssący a więc czujnik tem. powietrza. Szarpania nie ma tylko przy braku czujnika.
Nio to, dla mnie ten czujnik(IAT) jest bardziej logiczny niż ten "zimny silnik" (dlatego spytałem powyżej, w pierwszym swoim poście o "wolne obroty" :P ).
Sprawdź jeszcze to;
Dukes napisał/a:
Zwróć uwagę na taką gumową zaślepkę na jednym z króćców wychodzących z przepustnicy, powinien być zaślepiony gumowym wężykiem. Zdarza się, że ta guma parcieje i przepuszcza lub całkiem spada z króćca i potem silnik świruje ;)
---->http://klubpumy.pl/viewtopic.php?t=9155

Zafiksowałem się :razz: na ukł. zasilanie-zapłon (stąd filtr paliwa), ale chyba najprościej zacząć od ELM 317 i ---> program Forscan
ja używam wersji 2.2.4 beta, 2015-05-08

Hurpo - 27-10-2016, 18:09

Pewnie wprowadziłem Was trochę w błąd tym czujnikiem, ale do tej pory miałem (i jeszcze mam - do sprzedania) Fiestę 1,4 i w niej czujnik powietrza wetknięty był w puszkę filtra. W Pumie 1,7 wkręcony jest w kolektor ssący.
Tak więc szarpanie ustępuje (jednak nie całkowicie) po odłączeniu tegoż czujnika (powietrza). Ale wówczas świeci się "check engine" i prawdopodobnie autko wchodzi w tryb awaryjny bo wyraźnie spada moc. Po odłączeniu czujnika płynu chłodzącego wentylator chłodnicy włącza się na maksa (próbę przeprowadziłem na postoju więc nie wiem czy coś jeszcze się dzieje).
Wolne obroty też "grymaszą". Schodzą do ok. 500 a po chwili (krótszej lub dłuższej ustalają się na ok. 800. Wygląda na to, że silnik ma za małą dawkę paliwa. Ale jaka jest tego przyczyna to już nie wiem. W każdym razie jest to baaardzo denerwujące.
I jeszcze ciekawostka: Wczoraj odłączałem czujnik temp. płynu i zapaliła się kontrolka "check engine", ale dziś rano już się nie świeciła. Po południu odłączyłem czujnik tym razem temp. powietrza. Kontrolka "check engine" znów się zapaliła. Tak przyjechałem do domu i sprawdziłem błędy. Wyświetlił się błąd 0115 czyli błąd czujnika temp płynu. Czyżby zapamiętany był z dnia wczorajszego?

Dziś (29) znów trochę pogrzebałem przy autku. Niestety błąd 0115 występuje mimo resetu
(być może można go skasować tylko ELM-em - nie wiem). W każdym razie wskaźnik temperatury działa poprawnie, temperatura z testu "zegarowego" też jest o.k., wentylator włącza się przy 110 st. Być może jest drugi czujnik, który podaje temperaturę do ECU - ja go nie mogłem zobaczyć ani namacać, nawet po zdemontowaniu cewki zapłonowej. Są tam jakieś złączki elektryczne ale czujnika nie zauważyłem. Być może jest on widoczny po wyjęciu akumulatora i zdemontowaniu pojemnika na niego, ale nie będę tego robił jest już strasznie zimno a ja nie mam garażu. W piątek jestem umówiony z mechaniorem więc mam nadzieję, że problem będzie rozwiązany. Zamelduję.

[ Dodano: 21-11-2016, 18:52 ]
Niestety dwóch mechaników nie poradziło sobie z problemem.
Podmieniłem cewkę i przewody zapłonowe - bez rezultatu.
Podmieniłem przepływomierz - bez rezultatu.
Zauważyłem, że gdy silnik jest zimny usterka jest niewyczuwalna. Pojawia się po 20 - 30sek. od uruchomienia. Wygląda to jakby coś się zmieniało po nagrzaniu sondy lambda bo przecież po 30 sek. silnik prawie nie zmienia temperatury. Mam silnik MHB więc dwie sondy. Czy ktoś wie jaki sygnał powinien być na drugiej sondzie? Czy taki sam jak na pierwszej?

leman - 23-11-2016, 18:10

Hurpo napisał/a:
Niestety dwóch mechaników nie poradziło sobie z problemem
Wg. mnie trafiłeś na konowałów, a nie mechaników - bo Ci nie pomogli :razz: . Teraz jest mnóstwo takich, którym wydaje się, że "szyld na bramie" robi z nich fachmanów (ale dla jasności, są wyjątki!, nie uogólniam!). Jeżeli masz zamiar zająć się Pumką na poważnie to...., zacytuję sam siebie;
leman napisał/a:
ale chyba najprościej zacząć od ELM 317 i ---> program Forscan

np. ^^^ kiedyś tak wyglądała moja Pumka
Koszt ELM to ~20zł np. (?!?!)--> TUTAJ albo--> TU , można do tego wykorzystać, smartfon, tablet, laptop, komputer.. co dostępne :smile:

Hurpo - 24-11-2016, 19:23

Dzięki @Leman!
Forscana już mam ale waham się z zakupem ELM'a. Link. który podałeś już nie istnieje (pewnie jakiś oszust). Jaki konkretnie model radzisz? Mam laptop bez bluetooth'a więc wolałbym na USB.

leman - 26-11-2016, 07:39

----> http://klubpumy.pl/viewto...ht=elm&start=60 (wyedytowałem linki w moim poście powyżej)
Hurpo - 26-11-2016, 08:34

Tylko że (jak pisałem w poprzednim poście) nie mam w laptopie bluetooth'a więc może takie coś: LINK
Hurpo - 26-11-2016, 17:17

Mam tak:

===OBDII DTC P0135-C===
Kod: P0135 - Usterka w obwodzie elementu grzejnego HO2SHTR11.

Status:
- Potwierdzony - usterka jest potwierdzona

Moduł: Diagnostyka pokładowa II

Szczegóły kodów usterek

Usterka w obwodzie elementu grzejnego HO2SHTR11.

Przyczyną tego kodu DTC może być:

Zwarcie obwodu nagrzewnicy (elementu grzejnego) z VBATT.

Zwarcie do masy

Przerwa w obwodzie

===END OBDII DTC P0135-C===

===PCM DTC P0460===
Kod: P0460 - Nieprawidlowy sygnal poziomu paliwa z zestawu wskazników.

Moduł: Moduł sterowania pracą silnika (Power Train Chain Control Module).

Szczegóły kodów usterek

Nieprawidlowy sygnal poziomu paliwa z zestawu wskazników.

Przyczyną tego kodu DTC może być:

Uszkodzenie obwodu nadajnika poziomu paliwa.

Niesprawny lub uszkodzony modul zestawu wskazników.

Uruchom diagnostykę zestawu wskaźników.

===END PCM DTC P0460===

===PCM DTC P0135===
Kod: P0135 - Usterka w obwodzie elementu grzejnego HO2SHTR11.

Moduł: Moduł sterowania pracą silnika (Power Train Chain Control Module).

Szczegóły kodów usterek

Usterka w obwodzie elementu grzejnego HO2SHTR11.

Przyczyną tego kodu DTC może być:

Zwarcie obwodu nagrzewnicy (elementu grzejnego) z VBATT.

Zwarcie do masy

Przerwa w obwodzie

===END PCM DTC P0135===

===IC DTC P0115===
Kod: P0115 - Usterka obwodu czujnika ECT.

Moduł: Tablica przyrządów

===END IC DTC P0115===

===GEM DTC Brak===
Pomyślny odczyt DTC, nie było kodów błędów

Moduł: Moduł Elektroniczny Ogólny (generic)

===END GEM DTC Brak===

===ABS DTC Brak===
Pomyślny odczyt DTC, nie było kodów błędów

Moduł: Moduł układu przeciwblokującego ABS / Układu przeciwpoślizgowego TCS

===END ABS DTC Brak===

Niestety nie wiem jak wstawić oscylogram, a jest tam wykres dwóch sond lambda, z których pierwsza (przed katalizatorem) jest chyba O.K. zaś druga (po katalizatorze) ma stałą wartość ok. 0,85 V.
?

Dukes - 26-11-2016, 20:19

Generalnie sondy lambda mają w środku grzałkę oporową do podgrzania jej, aby mogła prawidłowo funkcjonować dopóki nie nagrzeje się od spalin z silnika. Błąd P0135 wskazuje na uszkodzenie układu grzejnego jednego z sond, niestety nie potrafię określić która. Grzałka powinna mieć jakiś opór i obwód zamknięty, odepnij wtyczki obu sond i sprawdź oporność między dwoma białymi przewodami na wtyczkach, oczywiście na kablu od strony sondy, może to Ci pomoże ustalić która sonda ma problem z grzaniem.
Hurpo - 27-11-2016, 12:47

Prawdopodobnie błędy pozostały po moich desperackich próbach odłączania niektórych czujników.
Po skasowaniu błędów i ponownym teście (silnik zimny, niepracujący) jest tylko to:

===OBDII DTC Brak===
Pomyślny odczyt DTC, nie było kodów błędów

Moduł: Diagnostyka pokładowa II

===END OBDII DTC Brak===

===PCM DTC P1000===
Kod: P1000 - Test gotowości diagnostyki On-Board (OBD) niekompletny

Moduł: Moduł sterowania pracą silnika (Power Train Chain Control Module).

Szczegóły kodów usterek

Check of all systems is not complete since last memory clear.

--Possible Causes--
- The vehicle is new from the factory and has not yet been through a complete OBD Drive Cycle.
- The battery or PCM has been disconnected.
- An OBD monitor failure had occurred prior to completion of an OBD Drive Cycle.
- The PCM DTCs have been cleared as part of a service process.

Note: The only way P1000 can be cleared (removed) from memory is when all of the OBD monitors have been successfully completed during normal vehicle operation.

P1000 cannot be cleared from the PCM when: 1. The thermostat is stuck open and a DTC is not generated. 2. There is an open VSS circuit and a DTC is not generated. 3. If the vehicle has a Power Take Off (PTO), the circuit is shorted to VPWR or B+, or the PTO is ON during Self-test.

The purpose of the Diagnostic Trouble Code DTC P1000 is to indicate that not all of the On Board Diagnostics OBD monitors have yet been successfully completed. You may also refer to the OBD Drive Cycle defined under the Powertrain Control/Emission Diagnosis Manual-Diagnostic Methods or the Owner's Manual.

Remember: It is not necessary to remove P1000 from the Powertrain Control Module PCM by driving the vehicle.

===END PCM DTC P1000===

===IC DTC Brak===
Pomyślny odczyt DTC, nie było kodów błędów

Moduł: Tablica przyrządów

===END IC DTC Brak===

===GEM DTC Brak===
Pomyślny odczyt DTC, nie było kodów błędów

Moduł: Moduł Elektroniczny Ogólny (generic)

===END GEM DTC Brak===

===ABS DTC Brak===
Pomyślny odczyt DTC, nie było kodów błędów

Moduł: Moduł układu przeciwblokującego ABS / Układu przeciwpoślizgowego TCS

===END ABS DTC Brak===

WieSiu - 28-11-2016, 14:34

To teraz pojeździj jakiś czas u znów odzytaj błędy. Na tą chwilę ich nie ma.

Komputer silnika nie zakończyl diagnostyki co nie jest jeszcze błędem

leman - 28-11-2016, 17:51

a wpierw zrób to, o czym była mowa ponad miesiąc temu; tzn reset i porządną samoadaptację!
Hurpo - 28-11-2016, 21:07

Przed chwilą ponownie podłączyłem ELM-a i odczytałem błędy, a właściwie nie odczytałem bo ich nie było. Żadnych.

Zauważyłem, że z króćca pod cewką zapłonową kapie płyn chłodzący - króciec na dole jest wilgotny, a izolacja wiązki kabli pod nim rozlatuje się przy dotknięciu. Jest tam także złącze elektryczne. Nie wiem jakie sygnały tam biegną ale prawdopodobnie od czujnika położenia wału korbowego. Być może w tym tkwi problem. W środę jestem umówiony z kolejnym mechanikiem, więc zwrócę mu na to uwagę.

leman - 29-11-2016, 17:43

To co jest pod cewką zapłonową, fajnie opisał i pokazał trojan6 w tym temacie --> http://klubpumy.pl/viewtopic.php?t=5817

A co do
Hurpo napisał/a:
ale jestem sceptyczny co do samoadaptacji. Robiłem ją już kilka razy. Poza tym w instrukcji do Pumy jest napisane tak:.......
jest to Twój wybór!
Tylko taka moja sugestia :wink: . Zważ (ew.sprawdź), że w instrukcji którą zacytowałeś bezpiecznik nr27 jest od sondy Lambda. A jak Ty wyciągniesz w swojej Pumie bezpiecznik nr27 to ci ...zgasną światła lewe mijania.
W instrukcjach nie ma błędu :razz:

Hurpo - 29-11-2016, 21:34

Dzięki Leman za sugestie ale zostaję przy swoim. Samoadaptacja zrobi się sama po kilku (kilkunastu) kilometrach. Mam Pumę z 2000 roku i instrukcję w j. angielskim. Jest tam napisane dokładnie to samo.
W temacie bezpieczników: Skrzynka bezpieczników pod maską jest nieco inna, ale jest tam bezpiecznik 27 opisany jako lewa strona świateł mijania i moduł ABS, więc tak jak jest w rzeczywistości.
Co do czujników temperatury to temat przeczytałem wcześniej bardzo dokładnie. Silnik w mojej Pumie ma tylko jeden czujnik. Po jego odłączeniu wentylator włącza się na maksa, a wskaźnik temp. na desce spada do zera.
To nieszczęsne szarpanie wygląda trochę tak, jakby silnik dostawał krótkie, nieregularne obciążenia. Podobna sytuacja jest w mojej fieście gdy włączy się klimatyzacja, tylko że wtedy obciążenie jest stałe i silnik wyraźnie traci moc.
Ciekawe czy przyczyną może być zanieczyszczone złącze i przez to gubienie impulsów z czujnika położenia wału korbowego. Ale czy tego nie wykryłby system OBD II?
Mam nadzieję, że jutro temat zakończy się pozytywnie.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group