Elektryka i oświetlenie - Sterowanie zaworem VCT
Hurpo - 01-05-2017, 08:00 Temat postu: Sterowanie zaworem VCT Czy ktoś wie, jak ten zawór jest sterowany?
Przy jakiej prędkości obrotowej ma się włączyć?
Czy jest sterowany PWM?
itp, itd.
leman - 01-05-2017, 10:28
---> http://klubpumy.pl/viewto...er=asc&start=60
Hurpo - 01-05-2017, 21:34
Oczywiście, że przeczytałem ten wątek ale nie ma tam odpowiedzi na moje pytania.
TIS,a zdobyłem ale niestety nie instaluje się na systemie WIN10.
Idąc tym tokiem rozumowania to niech wszyscy sobie ściągną TIS,a i można zlikwidować forum techniczne.
Przepraszam za ironię ale irytują mnie tego typu odpowiedzi. Forum jest po to, aby ci którzy z różnych względów nie mają TIS,a mogli mimo to uzyskać informacje.
Erecik - 01-05-2017, 23:18
Z tego co wiem to vct działa zależnie od obciążenia silnika, w zakresie 3.5-5k obrotów. Więcej nie wiem bo dla mnie to czarna magia w sumie. Dużo napisane jest o tym na project puma. Nie mam jak podesłać linka bo używam telefonu.
leman - 02-05-2017, 05:57
^^ myślałeś o ---> TYM filmiku czy o czymś innym?
Hurpo; w przywołanym powyżej temacie sprzed (sic!) ponad 10 lat ; wojteks_16-09-2009, 09:19 napisał/a: | Ford ma tak elastyczny silnik ponieważ zmienna faza w tym silniku działa płynnie w całym zakresie obrotów. Oczywiście stopień wychylenia wałka jest zależny od obciążenia silnika wyliczonego na podstawie sensora map przepływu powietrza i paru innych czujników. tak że żeby zmienne fazy działały bez problemu cały sytem czyli ciśnienie oleju, elektromagnes, wariator no i smo doprowadzenie prądu do elektromagnesu musi być w pełni sprawne | Ty napisałeś, że to przeczytałeś ale ..... Może doprecyzuj abo sformułuj inaczej swoje pytania.
A jak nie chodzi li tylko o teorie, a o Twój konkretnie silnik, to spróbuj "pobawić" się ForScan'em
Hurpo - 02-05-2017, 06:40
Zasadę działania zmiennych faz rozrządu znam i rozumiem. Chodzi mi o szczegółowe dane, w którym momencie załączany jest elektrozawór i jakim sygnałem jest sterowany. Czy analogowym tak jak IAC czy PWM.
Znalazłem taki film (6:34), który sugeruje, że jest to sterowanie analogowe. Jednak w tym artykule (w akapicie Components of the VCT System) napisano, że jest to sterowanie PCM. "The PCM controls this spool valve by pulse width modulation, or abbreviated as PWM" czyli "PCM steruje tym zaworem za pomocą modulacji szerokości impulsu PWM." Co prawda obydwie informacje dotyczą innego silnika, ale przypuszczam, że ford stosuje tę zasadę we wszystkich swoich silnikach.
Podłączyłem LED równolegle do cewki elektrozaworu i pojeździłem trochę. LED zaświeca się ZAWSZE przy ok. 1200 obr/min i powyżej tych obrotów nie gaśnie. Wynika z tego, że zawór również włącza się przy tych obrotach i nie wyłącza się powyżej. Przecież tak nie może być.
Dlatego proszę kogoś, kto zna sterowanie od strony elektroniki, aby je opisał.
Dukes - 02-05-2017, 09:10
Hurpo napisał/a: | LED zaświeca się ZAWSZE przy ok. 1200 obr/min i powyżej tych obrotów nie gaśnie. Wynika z tego, że zawór również włącza się przy tych obrotach i nie wyłącza się powyżej. Przecież tak nie może być. |
Skoro zawór jest sterowany przez PWM to dioda będzie się świecić wizualnie światłem ciągłym bo zmiany wypełnienia impulsu przy wysokiej częstotliwości PWMa nie zauważysz gołym okiem Musiałbyś podłączyć oscyloskop lub jakiś analizator stanów logicznych aby zweryfikować czy wypełnienie się zmienia w stosunku do obrotów.
leman - 02-05-2017, 15:45
^^
Hurpo - 02-05-2017, 16:14
Dukes napisał/a: | ...zmiany wypełnienia impulsu przy wysokiej częstotliwości PWMa nie zauważysz gołym okiem | No właśnie jasność świecenia LED realizowana jest szerokością impulsów zasilających, a częstotliwość jest tutaj mniej ważna.
Dukes napisał/a: | Musiałbyś podłączyć oscyloskop lub jakiś analizator stanów logicznych aby zweryfikować czy wypełnienie się zmienia w stosunku do obrotów | Niestety nie mam tych przyrządów a nawet gdybym je miał to tak jak z FORScan,em - mierzę ale nie wiem czy tak ma być. Potrzebne szczegółowe zależności.
Dziękuję @Leman. Teraz już wiemy, że sterowanie to PWM. Jeszcze tylko przy jakiej prędkości się ono zaczyna.
Dukes - 02-05-2017, 16:50
Hurpo napisał/a: | No właśnie jasność świecenia LED realizowana jest szerokością impulsów zasilających, a częstotliwość jest tutaj mniej ważna. |
Tak by było gdyby wypełnienie spadało poniżej 50%, a nie wiadomo co wychodzi z ECU, może zakres wysterowania jest znacznie mniejszy np. od 100% do 60% i wtedy tej zmiany nie zauważysz wizualnie.
A co do częstotliwości, pobaw się choćby Arduino to zauważysz, że im rośnie częstotliwość PWM tym zmiany są mniej zauważalne, dioda zaczyna świecić zero jedynkowo
Hurpo - 03-05-2017, 08:37
Dukes napisał/a: | Tak by było gdyby wypełnienie spadało poniżej 50% |
Polemizował bym
Z filmu, który przytoczyłem wcześniej wynika, że sterowanie jest od 0 do 100% więc takie zmiany powinny być widoczne na LED.
Chyba muszę kupić ECU. Tylko na razie nie wiem jaki.
leman - 06-05-2017, 12:43
Hurpo napisał/a: | wynika, że sterowanie jest od 0 do 100% więc t | ale czego 100% ?
I z czym byś polemizował? Bo wydaje mi się (ale graniczy to z pewnością!), że Dukes pisał o procentowym wypełnieniu przebiegu impulsowego sygnału sterującego wysyłanego z PCM do elektromagnesu VCT.
Ty z uporem.. przywołujesz "nietrafiony" (wg.mnie!!) filmik 8-mio cylindrowego, 5.4-cio litrowego silnika z animacją pracy jego zaworu VCT. Tyle że, animacją tylko JEDNEGO!! pełnego cyklu pracy (od 0% do 100%) tego zaworu VCT a nie silnika. Jeden taki pełny cykl zaworu trwa (??)~ 0,2 sekundy. Ale czy otwarcie VCT trwa do 30% zakresu jego pracy, czy do 64%, czy do 100%, zależy od zmiennych warunków obciążenia silnika (które też można podać w procentach ) .
Jak grzebałeś z led'ami przy VCT, to zapewne wiesz jakim stanem jest on wyzwalany?; wysokim czy niskim? Bo w świeceniu Twoich diod, dodatkowo w grę może wchodzić trzeci akapit (Note:) z rysunku z mojego trzeciego postu.
Hurpo - 06-05-2017, 14:28
O.K. Te nasze dywagacje nie prowadzą do niczego. Po prostu nikt nie wie jak ma być i to jest problem.
Zamiast LED podłączyłem woltomierz analogowy o zakresie 30 V (taki miałem) Na woltomierzu jest zero do 1200 obr/min. Przy 1200 obr/min woltomierz wskakuje na 4 V i tak jest niezależnie od obrotów, i wtedy zaczyna się to cholerne szarpanie.
Na jednym pinie elektrozaworu jest +12V po zapłonie. Drugi pin sterowany jest minusem z ECU.
Przyszło mi do głowy, że może ciśnienie oleju jest zbyt małe i wałek rozrządu nie przestawia się o tyle o ile powinien. Ale to już czepianie się "brzytwy". Najgorsze jest to, że OBD nie wykrywa żadnych błędów.
leman - 06-05-2017, 15:03
Hurpo napisał/a: | Po prostu nikt nie wie jak ma być i to jest problem | z szacunkiem, ale mów za siebie,
Dukes_02-05-2017 napisał/a: | Musiałbyś podłączyć oscyloskop lub jakiś analizator stanów logicznych aby zweryfikować czy wypełnienie się zmienia w stosunku do obrotów | a ty nadal żaróweczki, mierniki podłączasz i ...masz problem, że czegoś nie rozumiesz
Hurpo - 06-05-2017, 15:37
Powiedz mi co ma być to załatwię oscyloskop i sprawdzę czy mam dobrze.
|
|
|