Elektryka i oświetlenie - Wymiana przekaźnika wentylatora chłodzenia silnika /bieg I
Anonymous - 21-06-2010, 20:24 Temat postu: Wymiana przekaźnika wentylatora chłodzenia silnika /bieg I Może ktoś z Was drodzy Forumowicze spotkał się z podobnym problemem: od jakiegoś czasu wentylator chłodnicy załącza mi się na drugim biegu. Przypuszczam, że tak jest, gdyż wentylator chłodzenia silnika załącza się dopiero w momencie, gdy wskazówka osiąga dość niebezpieczne wartości temperatury, inaczej: zbliża się do czerwoneggo pola. Kiedyś zrobiłam taki eksperyment: autko sobie chodził pod domem około 30 min. i wentylator włączył się właśnie w momencie , gdy wskazówka przekroczyłą 3/4 pola normal- a więc późno. Tak jakby wogólne nie włączył się I bieg wentylatora. I teraz chciałabym się bliżej przyjrzeć przekaźnikowi IX (ciemnozielony) z dodatkowej skrzynki biebzpieczników. Jak wygląda wymiana takiego przekaźnika? Z tego co się orientowałam nie wychodzą one tak prosto jak bezpieczniki. Wczęsniej chciałam jeszcze zerknąć na bezpiecznik nr 36 (żółty) odpowiedzialny za wentylator chłodzenia silnika i rozrusznik. W instrukcji piszą, że aurat ten bezpiecznik warto wymienić bezpośrednio w Fordzie. Wnoszę, że nie piszą tego bez powodu. Co radzicie?
bania - 21-06-2010, 21:21
mam to samo o czym piszesz ale podejrzewam że może to być wina tzw. termowlącznika wentylatora. nawet nie dawno pytalem na forum o ten termowlącznik ale nikt nie odpowiedzial. może teraz ktoś nam pomoże. pozdrawiam
Anonymous - 21-06-2010, 21:31
Hm...u mnie niby ten czujnik wentylatora jest sprawny. Przekopałam Internet, ale jakoś nie mogę doszukać się informacji. Powinnam coś więcej wiedzieć na ten temat w czwartek. Dam znać.
[ Dodano: 21-06-2010, 22:34 ]
P.s. Czy w ogóle ruszałeś przekaźniki? Może ingerowałeś w ten nieszczęsnybezpiecznik nr 36 odpowiedzialny za wentylator chłodzenia silnika i rozrusznika? (dodatkowa skrzynka bezpieczników):) Inaczej, jakie kroki poczyniłeś i co okazało się niepowodzeniem
[ Dodano: 21-06-2010, 22:35 ]
poprawka: rozruznik, nie "rozrusznika":)
Opoya - 21-06-2010, 21:50
Sprawdź rezystror dmuchawy. Jego uszkodzenie daje taki właśnie efekt (włączanie wiatraka tylko na 2 biegu).
bania - 22-06-2010, 21:16
Opoya napisał/a: | Sprawdź rezystror dmuchawy |
Opoya, czy chodzi o ten który steruję nadmuchem wewnątrz auta? jeżeli o ten to jam go wymienionego jakiś rok temu bo się spalil. wentylator na chlodnicy wlącza mi się bardzo późno i na drugi bieg od razu!
Klaudia, nie grzebalem w przekaźnikach ale może po Twojej sugestii to zrobie
Boogie - 22-06-2010, 21:24
bania, nie o ten chodzi, od chłodnicy a nie od nawiewów.
bania - 23-06-2010, 06:13
Boogie, ok wlasnie chcialem się upewnić czy dobrze rozumie. o tę część pytalem w innym temacie! czy ktoś wie gdzie to można kupić, albo czy można to naprawić albo chociaż jak to sprawdzić?
Opoya - 23-06-2010, 10:55
Rezystor wiatraka chłodnicy i rezystor dmuchawy to dwie różne części. Rezystor wiatraka jest na dole wiatraka od strony silnika. Naprawić nie da rady, trzeba kupić.
Maciek - 23-06-2010, 21:43
jak sprawdzić, czy rezystor działa, czy nie, czy jest uszkodzony, gdzie on wogóle się znajduje? mówię o rezystorze dmuchawy
rafalski69 - 23-06-2010, 21:56
Poprostu jeżeli to rezystor to bierzesz multimetr ( ohmomierz ) i sprawdzasz oporność tego elementu.
Maciek - 26-06-2010, 21:36
no dobra, ale gdzie jest ten czujnik i jaką powinien mieć oporność?
Opoya - 27-06-2010, 14:10
W przypadku mojej Pumy widać było, że element jest uszkodzony. Kiedyś już zamieszczałam fotki całej części, ale wrzucę jeszcze raz - w czerwonym kółku miejsce "odczepienia" się jednego elementu (IMO to bezpiecznik termiczny, który ze względu na swoje własności nie był wlutowany, tylko prawdopodobnie wspawany punktowo), drugi element, ten większy to opornik drutowy, widać uszkodzenie zabezpieczenia, z drugiej strony było kolejne, dużo większe:
A tak wygląda nowy:
Na nowym na oporniku widać oznaczenie R69K, wydaje mi się, że to 0,69 Ω przy 10% dokładności. Na tej mniejszej części napisane jest Microtemp i 192C (tyle odczytałam z fotek, IMO to bezpiecznik termiczny.
Maciek - 27-06-2010, 18:44
Opoyko dziękuję, a czy mogłabyś jeszcze podpowiedzieć mi, gdzie mam tego elementu szukać pod maską? Nie chce oddawać już pumy mechanikom bo mam ich serdecznie dość. Wypatrzyłem coś podobnego po lewej stronie chłodnicy, ale to chyba czujnik wiatraka, a nie dmuchawy. Mój problem polega na tym, że podejrzewam iż nie włącza mi się ! obieg wody, termostat i czujniki temperatury wymienione, odpowiednie. Silnik jest bardzo gorący po przejechaniu już kilku kilometrów, chociaż wskazanie temp. wody w normie. Ale w korkach dochodzi woda do czerwonego pola a czasem nawet poza nie wyjdzie i dopiero włącza się wentylator, ale jak przekręcę kluczyk, to i on się wyłącza, a nie powinien.. czy ten rezystor może być za to odpowiedzialny? Czy u Ciebie było podobnie przed jego wymianą? Dzięki z góry od razu
bania - 27-06-2010, 19:52
Opoya, wielkie dzieki za te zdjęcia. są bardzo pomocne i wlaśnie o to mi chodzilo.
Maciek, ten wlącznik termiczny jest wlaśnie po stronie kierowcy na dole wiatraka. ja mam objawy takie same jak ty tzn. w korku temperatura leci na czerwone i dopiero wtedy wlącza się wentylator. pytalem o to wsklepie i jest jakiś zamiennik, koszt 26 pln więc jak tylko będę mial chwilę to kupie i wymienię. sprawdze też na wszelki wypadek ten bezpiecznik nr 36. pozdrawiam
Opoya - 28-06-2010, 00:59
Tak jak mówi bania - cała kostka jest na dole wiatraka od strony silnika, czyli patrząc od przodu samochodu - za wiatrakiem. Łatwo ją zlokalizować, widać ją w sumie od razu.
U mnie powodem do szukania "winowajcy" było włączanie się od razu drugiego biegu wiatraka i oczywiście wskazówka wędrująca w stronę czerwonego pola. Zwróciłam na to uwagę w sumie natychmiast, bo jechałam w godzinach szczytu przez małe uliczki centrum Warszawy. Prędkość średnia to góra 10-15 km/h, więc i czasu dużo na zwrócenie uwagi na taką przypadłość. Następnego dnia pojechałam do mojego mechanika i powiedziałam, że włącza się od razu drugi bieg wentylatora. Sprawdził, diagnoza - rezystor.
|
|
|