Elektryka i oświetlenie - Ksenonowe światła w Pumie
Passenger - 05-02-2006, 14:39 Temat postu: Ksenonowe światła w Pumie Ponieważ temat ten był poruszany wielokrotnie postanowiłem zebrać informacje i połączyć je ze swoim projektem.
Na początek trochę teorii:
"O co chodzi z tymi „od 4300K do 12000K” (kelwinów) - absolutnie nie o temperaturę pracy, jaką osiąga żarówka halogenowa czy xenonowa !!! Mówimy tu o barwie tj. kolorze światła. Zwykła żarówka, tylko część dostarczonej energii zamienia na światło (w większości na energię cieplną). Żarówka xenonowa świeci na skutek wyładowań elektrycznych w bańce szklanej wypełnionej mieszaniną gazów przede wszystkim ksenonu. Proces pozwala na uzyskanie w zależności od składu procentowego gazu różnych kolorów światła. Najbardziej interesujący dla kierowców jest kolor porównywalny ze światłem dziennym tj. od 4300K do 6500K, dla SZPANERÄ�Â�W np. 12000K niebiesko-fioletowy. Pamiętajmy, że ze wzrostem temperatury (koloru) spada „efektywność” (jasność) oświetlania drogi. Największą „wydajność” mają żarówki od 4300K do 6000K. Na fabryczny montaż są instalowane żarówki o temperaturze 4300K i 5000K.
TEMPERATURA PRACY
Jak już wspomniałem, normalna żarówka jest w zasadzie „grzałką”, której odpadem jest światło. Dlatego reflektory samochodowe tak mocno się nagrzewają, a w skrajnych przypadkach pękają po przetarciu śniegiem. Żarówka xenonowa (palnik wyładowczy) ma znacznie większą sprawność i dlatego z mocy 35W otrzymujemy wielokrotnie więcej światła a przy tym żarówka rozgrzewa się ledwo wyczuwalnie. Podczas pracy lampy można bez problemu dotknąć uchwytu żarówki a będzie on ledwo ciepły. Nieprawdą jest, że stopi się cokolwiek w lampie." *info z netu.
Jeśli chodzi teraz o montaż xenonów w Pumie to należy najlepiej kupić zestaw HB3 (9005) - mocowanie żarówki pasuje wtedy do lampy, mamy też ustawioną ogniskową i kąty.
Ponieważ najprawdopodobniej nie da się schować przetwornic w lampie powinny być one hermetyczne.
Ja zdecydowałem się na zakup zestawu Hella HB3 z hermetycznymi przetwornicami.
Na razie czekam na przesyłkę. Postaram się opisać tutaj montaż krok po kroku.
Oto instrukcja montażu jaką można znaleźć w sieci (dzięki chapter322 !) :
Zdjęcia z przebiegu montażu i efekt świecenia będą później, jak otrzymam swój zestaw.
Speedy - 05-02-2006, 15:36
Passenger, kupiles zestaw z autopoziomowaniem czy nie..???
Opoya - 05-02-2006, 17:43
Brawo Pass...
Z ciekawości spytam ile zapłaciłeś za komplet z przesyłką? Też powoli zaczynam myśleć o ksenonach.
No i czekam na rezultaty i oczywiście zdjęcia z montażu.
Passenger - 05-02-2006, 18:59
Speedy napisał/a: | Passenger, kupiles zestaw z autopoziomowaniem czy nie..??? |
W żadnym z dostępnych zestawów nie było ani słowa o tym, więc nie wiem...
Opoya napisał/a: | Z ciekawości spytam ile zapłaciłeś za komplet z przesyłką? |
Razem z przesyłką zapłaciłem 1010 pln.
Sprzedający z allegro marcinl3 ( http://www.allegro.pl/show_item.php?item=84231294 ) mówił, że są to zestawy (Hella + Philips) montowane seryjnie w autach marki Opel, BMW, Audi.
Speedy - 05-02-2006, 19:44
Passenger, wydaje mi sie ze bez poziomowania za ta cene...;/Mozliwe ze niezle bedziesz ludzi oslepiac
Passenger - 05-02-2006, 19:54
Speedy napisał/a: | wydaje mi sie ze bez poziomowania za ta cene...;/Mozliwe ze niezle bedziesz ludzi oslepiac |
Jeśli dobrze się ustawi światła to oślepiać będę jak tył będzie ciężki, a ja bardzo rzadko jeżdżę z pełnym bagażnikiem lub pasażerami z tyłu...
Speedy - 06-02-2006, 01:22
Passenger, no masz racje z tym tylem ...wlasnie o to mi chodzilo
Kurzki - 06-02-2006, 11:17
a sa tak apropo autopoziomujace wersje ?
a druga sprawa czy przy zamocowaniu nowych zarnikow silniczki orginalne w lampach juz nie beda mogly ich regulowac ?
Anonymous - 06-02-2006, 18:50
Kurzki napisał/a: |
a druga sprawa czy przy zamocowaniu nowych zarnikow silniczki orginalne w lampach juz nie beda mogly ich regulowac ? |
u mnie eletryczna regulacja świateł działa bez problemu, w końcu tylko zmieniamy żarówki na żarniki.
Kurzki - 06-02-2006, 19:11
no wlasnie
to po co to cale autopoziomowanie ?
Passenger - 08-02-2006, 21:46
Zestaw dotarł Na razie sprawdziłem tylko czy żarówka xenonowa pasuje w miejsce oryginalnej żarówki... Na szczęście nie było pomyłki przy wysyłce i pasuje.
W weekend pobawię się w montaż.
Shawn, czy jest szansa abyś wrzucił jakieś foto jak rozwiązałeś mocowanie przetwornicy i jak poprowadziłeś kable?
chapter322 - 09-02-2006, 00:26
Pass przetwornice przyczep do lampyz tyłu na tych metalowych łapkach co zamykaja puszke lampy. Najlepsze rozwiazanie bo jak w przyszlosci bedziesz wyciagal lampe to juz z calym zestawem xenonow i nic nie bedziesz musial odpinać
Passenger - 12-02-2006, 15:46
Korzystając z chwili wolnego podłączyłem dziś zestaw w jednej lampie dla sprawdzenia czy działa... i działa ,światło jest bardzo jasne i bardzo efektowne.
Nie robiłem na razie fotek bo zestaw podłączyłem bez montażu (wszystko trzymał Gaydek - dzięki za pomoc!).
Cały czas kombinuję jak i gdzie przymocować przetwornicę
chapter322 napisał/a: | Pass przetwornice przyczep do lampy z tyłu na tych metalowych łapkach co zamykaja puszke lampy. |
Wg mnie nie wejdzie tam przetwornica... za lampą jest wg mnie za mało miejsca.
Korzystając z podpowiedzi Shawna wymieniłem też bezpieczniki świateł mijania (pod maską) na 15A.
chapter322 - 12-02-2006, 19:29
Pass to zakladaj te xeny i rob fotki bo ja ciagle na nie czekam bo nie wiem czy kupowac ten zestawik xenonow !
Co do miejsca przetwornic powinny wejsc z tylu lampy aby je przymocowac bo w przeciwnym razie trzeba bedzie umiescic je gdzies na wzmocnieniu czolowym
chapter322 - 17-02-2006, 12:41
O to zestaw bez przerabiania xenon hb3
|
|
|